Türkiye’de e-ticaret hacmi 800 milyar lirayı aştı
iyzico’nun açıklamasına göre e-ticaret işlem sayısı 2020’deki maliyetin iki katından fazla artarak 4,8 milyara yükseldi. Rapora göre ortalama sepet fiyatları 2020’den 2021’e 13 TL, 2021’den 2022’ye 79 TL arttı.
İlerleyen dönemde kredi kartları, banka kartları ve kapıda nakit ödeme gibi klasik ödeme tekniklerinin yanı sıra ön ödemeli kartlar, A2A ödemeler, dijital cüzdanlar, alışveriş kredileri, kripto para ile ödemeler ve sonra öde (BNPL) gibi alternatif ödeme sistemlerine de raporda değiniliyor. Payın artmasının beklendiği kaydedildi.
Rapora göre Türkiye’de e-ticaret hacmi ve işlem sayısı her yıl artarak devam ediyor. Halihazırda dünyanın en büyük 18. e-ticaret pazarına ev sahipliği yapan Türkiye, yerel alanda olduğu kadar uluslararası alanda da etkileyici bir yükseliş trendi içindedir.
Raporda, Kovid-19 salgını döneminde artan e-ticaretteki büyüme ivmesinin kısmen yavaşlasa da hem Türkiye’de hem de dünyada gücünü savunmaya devam ettiği ortaya çıktı.
E-ticaretin küresel pazar payı 5,7 trilyon dolara ulaştı
Salgın döneminin tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarında kalıcı bir değişiklik yarattığının vurgulandığı rapora göre, 2022 yılında dünya ölçeğinde 5,7 trilyon dolarlık pazar payı kazanan e-ticaret, 100,2 trilyon dolarlık küresel brüt hasılanın yüzde 5,7’sini temsil etti. . E-ticaretin küresel perakende satışlardaki payı yüzde 22 oldu.
Rapora göre Türkiye’deki rakamlara bakıldığında e-ticaret şubesinin büyüklüğü 2022’de 801 milyar TL’lik ekonomik hacme ulaştı ki bu da gayri safi yurtiçi hasılanın (GSYİH) yaklaşık yüzde 6’sına tekabül ediyor.
Son 5 yılın bilgilerine bakıldığında e-ticaretin GSYİH içindeki payının düzenli bir artışla yüzde 2,8’e çıktığı kaydedildi. Bu artışın yüzde 1,6’sı 2019 yılından itibaren salgının etkisiyle kaydedilen büyüme için kaydedildi.
Türkiye’de e-ticaret faaliyetlerinin toplam perakende içindeki yüzde 16,5’lik payla diğer ülkelere göre daha fazla yük getirdiği belirtilen raporda, sektörde değerli bir büyüme potansiyeli olduğu da vurgulandı.
Raporun sonuçlarına göre Türkiye’de e-ticarette ortalama sepet tutarlarında 2020’den 2021’e 13 TL, 2021’den 2022’ye 79 TL artış gözlemlendi. Aydan aya en büyük yıllık hacim artışı yüzde 200 seviyesinde Temmuz ve Ağustos aylarında gerçekleşti.
Çoğu alışveriş Black Friday’de gerçekleşti. Okula dönüşle birlikte başlayan sonbahar dönemi ile Kara Cuma ve Siber Pazartesi gibi özel kampanya dönemleri, sonbahar ile yılbaşı ortası arasındaki zaman diliminde alışverişin en üst seviyeye ulaşmasını sağlıyor.
Günlük işlem sayısının ortalamanın 1,3 katı olduğu ‘Okula Dönüş’ dönemi ilk sırada geliyor, ardından ‘Kara Cuma haftası’ geliyor.
E-ticaret platformlarının kullanıcı sayısı bir önceki yıla göre yüzde 2,2 arttı.
Rapor, e-ticaret platformlarını kullanan kullanıcı sayısının bir önceki yıla göre yüzde 2,2 arttığını gösteriyor. Ayrıca 2022’nin prestijiyle birlikte kadın kullanıcı oranı yüzde 58, erkek kullanıcı oranı yüzde 42 olarak kaydedilirken, 2021 yılına göre kadınların payı yüzde 10 arttı.
2022 yılında e-ticarette satış hacmi ve işlem sayısı bazında en yüksek pazar payına sahip iş kategorileri sırasıyla moda ve aksesuar, elektronik ve teknoloji, kozmetik ve kişisel bakım, hizmet, turizm ve seyahat oldu. Bu beş bölüm satış hacmi olarak e-ticaret şubesinin yüzde 63’ünü, süreçlerin ise yüzde 66’sını oluşturdu.
En çarpıcı büyüme kozmetik ve kişisel bakım kategorisinde yaşandı. 2022 yılında küresel e-ticarette gerçekleştirilen süreçlerin üçte ikisi alternatif ödeme yöntemleri ile gerçekleştirildi.
Türkiye’de ise dünya ortalamasının iki katı kadar klasik yöntemler tercih edildi. Kredi kartı en çok tercih edilen ödeme şekli olurken, banka kartı mikro işletmeler dışındaki tüm işletmelerde en çok tercih edilen ikinci ödeme şekli oldu.
En çok satan 3 coğrafi bölge Marmara, İç Anadolu ve Ege olurken, Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde en çok satan illerin bölge hacminden en yüksek payı almadığı kaydedildi.